Kolhydrater gör dig smart

Skribent:

 Medelhavsdieten har länge varit hyllad för sin positiva inverkan på blodfetterna, vikten och för att den förebygger hjärt- och kärlsjukdomar. Nu har det visat sig att den även hjälper mot Alzeimers och demens, vilka båda påverkar minnet.

I en studie från Uppsala Universitet har man testat tre olika dieter; att äta enl. livsmedelsverkets rekomendationer, medelhavskost samt kost med mycket protein och lite kolhydrater. Medelhavsdieten hade en positiv inverkan på minnet, medan de andra dieterna var verkningslösa. Enligt forskarna är orsaken till att medelhavsdieten är så nyttig är att den innehåller mycket grönsaker och omega-3-fetter.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/medelhavskosten-skyddar-minnet-hos-aldre-personer

 

Denna studie berör främst äldre människor, men även om du inte ligger i riskzonen för Alzeimers just nu, så finns här en viktig poäng. Protein- och fettdieterna avlöser varandra på löpande band idag, och kolhydratskräcken har blivit närmast en religion. Det är viktigt att se skillnaden mellan olika sorters kolhydrater, och här gäller det att göra smarta val. Vitt socker är rena kolhydrater, och innehåller bara tomma kalorier vilket inte är så nyttigt. Men det finns även massor av bra kolhydratkällor som tex frukt, grönsaker, gryn och baljväxter som innehåller massor av fibrer, vitaminer och antioxidanter som vi behöver.

 

Kontenta; Skippa inte kolhydraterna, utan välj smarta kolhydrater så kommer de i slutänden även att göra dig smartare och friskare.

 

 Mer mat och klimat hittar du på: http://elsashalsa.se

 

 

Kategorier: Åsikt & debatt, Tips
Dela

Etiketter:
  • http://www.facebook.com/profile.php?id=649879951 Cajsa Kulturmarxist Ottesjö

    Det är i fettet omega-3 och e-vitaminer finns. Så välj protein/fett med omsorg. Idisslare uppfödda på gräs och örter, enbart.

  • Alex

    ”Det som gör Medelhavskosten så nyttig kan enligt forskarna vara att den innehåller mycket grönsaker och hälsosamma fetter, till exempel fettsyran Omega-3, som har en antiinflammatorisk effekt. Därför skyddar dieten även mot hjärt-kärlsjukdom.”
    Var i detta står det att kolhydrater är så viktiga? Mig veterligen är inte kolhydrater ett essentiellt näringsämne, och ur ett personligt perspektiv blev jag både smartare och friskare när jag skippade dem helt (med undantag för grönsaker).

  • Lars Falkman
  • Jonas

    Nja, nu finns det inte smartare kolhydrater. Alla kolhydrater görs om till glukos innan de tas upp i kroppen till blodet genom tunntarmen. Undantaget fruktos som går direkt till levern. Däremot, och det här är viktigt, så finns det födoämnen som innehåller kolhydrater men även en mängd, för oss nyttiga, andra näringsämnen. Jag tänker främst på grönsaker och rotfrukter. Givetvis ekologiska. Egenodlad frukt och svensk bär funkar också bra när det är säsong. Angående fibrer så bör vi skilja på de lösliga som finns i frukt och grönsaker och de olösliga som man finner i tex spannmål.

    Om vi ska undvika demenssjukdomar så är det troligen viktigast att undvika kraftiga blodsockerdippar då dessa ger tillfälliga energiuppehåll för hjärnan. Om detta pågar varje dag under lång tid så ökar det risken för demens.

  • C Rojder

    Gamla nyheter som inte är sanna nu heller….  se Lars Falkmans länk nedan, där har vi den nyaste forskningen…

  • FL

    Att omega 3 är bra är ingen nyhet. Hjärnan behöver fett.
    Den som är intresserad av optimal kost för hjärnan bör se den här:
    http://www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc&feature=youtu.beOch Elsa, du måste läsa det här:
    http://people.csail.mit.edu/seneff/EJIM_PUBLISHED.pdfCitat: Simple dietary modification, towards fewer highly-processed carbohydrates and relatively more fats and cholesterol, is likely a protective measure against Alzheimer’s disease.

  • Humlan

    Läs boken ”Stoppa Alzeimer nu!” av Bruce Fife.
    Den beskriver varför demenssjukdom upstår och hur man kan undvika den.
    Sjukdomen kan närmast beskrivas som ”diabetes typ 3″.
    Det är den västerlänska kosten som är boven, naturfolk drabbas inte av detta.