Kolhydrater gör dig smart
Medelhavsdieten har länge varit hyllad för sin positiva inverkan på blodfetterna, vikten och för att den förebygger hjärt- och kärlsjukdomar. Nu har det visat sig att den även hjälper mot Alzeimers och demens, vilka båda påverkar minnet.
I en studie från Uppsala Universitet har man testat tre olika dieter; att äta enl. livsmedelsverkets rekomendationer, medelhavskost samt kost med mycket protein och lite kolhydrater. Medelhavsdieten hade en positiv inverkan på minnet, medan de andra dieterna var verkningslösa. Enligt forskarna är orsaken till att medelhavsdieten är så nyttig är att den innehåller mycket grönsaker och omega-3-fetter.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/medelhavskosten-skyddar-minnet-hos-aldre-personer
Denna studie berör främst äldre människor, men även om du inte ligger i riskzonen för Alzeimers just nu, så finns här en viktig poäng. Protein- och fettdieterna avlöser varandra på löpande band idag, och kolhydratskräcken har blivit närmast en religion. Det är viktigt att se skillnaden mellan olika sorters kolhydrater, och här gäller det att göra smarta val. Vitt socker är rena kolhydrater, och innehåller bara tomma kalorier vilket inte är så nyttigt. Men det finns även massor av bra kolhydratkällor som tex frukt, grönsaker, gryn och baljväxter som innehåller massor av fibrer, vitaminer och antioxidanter som vi behöver.
Kontenta; Skippa inte kolhydraterna, utan välj smarta kolhydrater så kommer de i slutänden även att göra dig smartare och friskare.
Mer mat och klimat hittar du på: http://elsashalsa.se
Kategorier: Åsikt & debatt, Tips
Etiketter: lågkolhydratdieter
-
http://www.facebook.com/profile.php?id=649879951 Cajsa Kulturmarxist Ottesjö
-
Alex
-
Lars Falkman
-
Jonas
-
C Rojder
-
FL
-
Humlan



